Delegacija je trajala od 2. do 11. oktobra 2025 in je zajemala obisk ključnih japonskih mest – Tokia, Hirošime, Osake in Kyota – ter razstavnih paviljonov EXPO 2025. Glavna tema razstave je bila »Načrtovanje prihodnje družbe za naša življenja«, predstavilo pa se je približno 150 držav in 25 organizacij, med njimi tudi Slovenija, ki se je predstavila v skupinskem paviljonu v distriktu CS-2.
Tokio: mešanica tradicije in sodobnosti
Delegacija je potovanje začela v Tokiu, kjer so se udeleženci sprehodili po živahnih ulicah, obiskali ribjo tržnico Tsukiji, tempelj Sensoji in četrt Shibuya, znano po največjem križišču pešcev na svetu. Posebno doživetje je bil obisk treninga sumo borcev in spoznavanje njihovega šintoističnega obreda. Delegacija se je seznanila tudi s simboliko tempeljev, sprehodila ob kanalih reke Sumide in obiskala tempelj 47 Roninov – Sengakuji, ki je pomemben del japonske zgodovinske dediščine.
Hirošima: spomin in mir
Potovanje se je nadaljevalo v Hirošimo, kjer je delegacija obiskala spominski park in muzej atomske bombe, ki prikazuje grozote jedrske eksplozije ter sporočilo miru za svet. Obisk Miyajime, otoka svetišč in plavajočih rdečih vrat Torii, je udeležencem ponudil tako kulturno kot kulinarično doživetje, saj so preizkusili lokalne specialitete, kot so ostrige na žaru, ribje palčke in sladico Momiji.
Delegacija je obiskala tudi sedež podjetja Mazda Motor Corporation, kjer so spoznali zgodovino, inovacije in globalno prisotnost ene izmed največjih japonskih avtomobilskih korporacij, kar je udeležencem ponudilo dragocene vpoglede v industrijske standarde in poslovne prakse.
Osaka in EXPO 2025: inovacije in tehnologija
V Osaki so si udeleženci ogledali grajski kompleks Osake, spoznali zgodovino in arhitekturo mesta ter obiskali razstavišče EXPO 2025, ki je ponovno potrdilo, da je Osaka eno najpomembnejših mest na svetu za inovacije in prihodnji razvoj.
Kyoto: kulturna prestolnica Japonske
Celodnevni izlet v Kyoto je udeležencem ponudil vpogled v bogato zgodovinsko in kulturno dediščino mesta. Obiskali so budistični tempelj Kiyomizu Dera, svetišče boga riža Fushimi Inari ter nekdanjo palačo šogunov Tokugawa. Delegacija je spoznala tudi japonsko transportno infrastrukturo in logistiko ter obiskala destilarno Suntory Yamazaki, ki je pomemben globalni izvoznik pijač.
Slovenija na EXPO 2025: priložnost za podjetja
Sodelujoča slovenska podjetja so imela priložnost vzpostaviti stike z japonskimi poslovnimi partnerji, predstaviti svoje inovacije in izkoristiti vavčer Slovenskega podjetniškega sklada (SPS), ki omogoča sofinanciranje 60 % stroškov udeležbe mikro-, malim in srednje velikim podjetjem.
Še bolj povezani in skupaj močnejši
Delegacija OOZ Nova Gorica je bila polna kulturnih, kulinaričnih in poslovnih doživetij, ki so udeležencem ponudila nepozabno izkušnjo. Obisk EXPO 2025 je potrdil pomen mednarodnega sodelovanja, inovacij in razumevanja sprememb v globalnem svetu. Velika dodana vrednost potovanja je bila tudi v tem, da so se goriški podjetniki med sabo zelo povezali in stkali nove poslovne ter osebne vezi.
Foto: Foto Lado
VTISI ČLANOV
Silvana in Miran o gospodarskem potovanju obrtnikov in podjetnikov iz Nove Gorice na Japonsko – navdih za delo, ustvarjalnost in spoštovanje delovnega okolja
Z iskreno hvaležnostjo se ozirava na naše nepozabno potovanje na Japonsko med 2. in 11. oktobrom 2025, kamor smo se podali kot del gospodarske delegacije obrtnikov in podjetnikov iz Nove Gorice. Najprej velika zahvala zbornici – v bistvu nam samim – ter vodiču Kristijanu in agenciji Vard, ki so poskrbeli, da je bila vsaka podrobnost popolna. Potovanje je bilo polno navdiha, novih idej, spoznanj in srečanj, ki bodo obogatila naše delo, ustvarjalnost in pogled na podjetništvo.
Kot dolgoletna gostinca sva Japonsko doživljala predvsem skozi kulinariko, kulturo dela in odnos do gostov. Že v Tokiu, mestu, ki ima približno 14 milijonov prebivalcev (v samem mestu oziroma v 23 posebnih okrožjih), medtem ko ima celotno metropolitansko območje skupaj z okoliškimi mesti, kot so Jokohama, Chiba in Saitama že blizu 40 milijonov prebivalcev, kar ga uvršča med največja metropolitanska območja na svetu in kjer se tradicija prepleta s sodobnostjo, sva v vsej tej gneči občudovala natančnost, preprostost in spoštovanje do vsake podrobnosti. Japonska kuhinja ni le hrana – je umetnost, izraz predanosti, estetike in ustvarjalnosti, ki bi lahko v nekaterih podrobnostih lahko navdihnila tudi slovensko gostinstvo.
Na Japonskem naju je presenetila tudi izjemna čistoča. Kljub temu da na ulicah skorajda ni košev za smeti je vse brezhibno urejeno. Razlaga je preprosta, če vsakdo v vsakem trenutku temeljito pospravi za sabo, smeti enostavno ni. Tak občutek odgovornosti do skupnega prostora bi bil čudovit zgled za vsako družbo.
Prehodili smo znameniti Shibuya Crossing, eno najbolj prepoznavnih križišč na svetu. Vsak dan ga prečka več kot 2,4 milijona ljudi – približno 2.500 pešcev na vsakih 80 sekund, ko se prižge zelena luč. Tam se človek zave, da so red, potrpežljivost in spoštovanje pravil temelj družbe, ki deluje.
Le nekaj korakov stran pa stoji kip legendarnega psa Hachika, pasme Akita inu, ki je postal simbol zvestobe in predanosti. Njegova zgodba o tem, kako je leta in leta zvesto čakal svojega gospodarja, je ganila ves svet. Japonci ga ne častijo kot žival, temveč kot simbol srčnosti, spoštovanja in vezi, ki presegajo čas. Ob njegovem kipu se ustavi skoraj vsak obiskovalec Tokia – kot bi se poklonil vrednotam, ki jih Hachiko pooseblja.
Eden izmed nepozabnih trenutkov potovanja je bila tudi vožnja z legendarnim vlakom Shinkansen. V dobrih treh urah in pol, s štirimi postanki, smo prepotovali skoraj 900 kilometrov – hitro, tiho in brezhibno. Ko se je strojevodja na koncu poti opravičil za štiri minute zamude, smo razumeli, kaj pomeni japonsko spoštovanje do časa, dela in potnikov. To je odnos, ki bi si ga želeli prenesti tudi v slovensko podjetniško kulturo.
Sledil je obisk Hirošime, mesta miru, ki s svojo zgodovino opominja na moč sprave, poguma in odgovornosti do prihodnosti. Tam sva začutila, kako globoko sta povezana spoštovanje življenja in spoštovanje do dela. V bližini smo obiskali tovarno Mazda, simbol japonskega gospodarskega čudeža. Podjetje, ki je s svojo inovativnostjo in vztrajnostjo pomagalo mestu vstati iz pepela, dokazuje, da odločnost, znanje in zvestoba vrednotam lahko iz ruševin ustvarijo globalno blagovno znamko.
Med številnimi doživetji je bilo posebno poglavje tudi okušanje najboljših japonskih viskijev v destilarni Yamazaki. Japonski viskiji, ki slovijo po svoji eleganci, čistosti in popolnem ravnovesju okusov, so nama razkrili še eno dimenzijo japonske natančnosti in perfekcionizma. Vsaka kapljica je bila zgodba zase – preplet tradicije, potrpežljivosti in umetnosti zorenja, ki dokazuje, da Japonci mojstrstvo povzdignejo v pravo filozofijo življenja.
Na poti po Japonski smo si ogledali številne budistične in šintoistične templje, kjer se mir, ravnovesje in povezanost z naravo prepletajo v čudovito harmonijo. V Kjotu sva ob starodavni arhitekturi začutila pomen potrpežljivosti, tradicije in spoštovanja – vrednot, ki jih lahko prenesemo v vsakdanje življenje in delo.
Ob tem se človek ne more izogniti razmisleku o bogati japonski cesarski zgodovini, najstarejši dedni monarhiji na svetu. Japonski cesarji, ki naj bi po legendi izvirali iz same boginje sonca Amaterasu, so stoletja poosebljali kontinuiteto in duhovnost naroda. V obdobju šogunov je bila oblast pretežno v rokah vojaških vladarjev, medtem, ko je cesar ostal simbol enotnosti in reda. Iz tega časa izvirajo tudi samuraji, plemiški bojevniki, ki so živeli po strogem kodeksu časti bushido, ter skrivnostne ninđe, mojstri prikritega delovanja in strategije. Vse te plasti zgodovine se v templjih, palačah in vrtovih čutijo še danes – kot tih opomnik, da spoštovanje, disciplina in predanost niso le preteklost, temveč del japonskega značaja.
Glavni namen našega potovanja pa je bil obisk svetovne razstave EXPO 2025 v Osaki, kjer smo s ponosom obiskali slovenski paviljon. Tam sva še posebej začutila pomen mreženja, povezovanja in predstavitve slovenske ustvarjalnosti, inovativnosti ter trajnostnih idej širni svetovni javnosti. Letošnji EXPO 2025 Osaka je v šestih mesecih obiskalo natančno 25.578.986 obiskovalcev.
Posebna zgodba so bila tudi prenočišča v verigi hotelov APE, ki so naju navdušila s svojim minimalističnim, a premišljeno dovršenim slogom. Vsaka podrobnost je bila skrbno načrtovana – od svetlobe do prostorske razporeditve – s posebnim poudarkom na udobju in higieni. Tudi kopalnice so bile zgodba zase; WC-školjke, ki samodejno poskrbijo za udobje in čistočo uporabnika, so prava tehnološka poezija vsakdanjega bivanja. Ti hoteli popotniku ponujajo celotno paleto storitev, a brez odvečnega blišča – le popolno preprostost v ravnovesju s funkcionalnostjo.
Za celotno pot smo samo v letalih preživeli dolgih 30 ur in preleteli pol sveta – naporno, a čudovito doživetje, ki ga ne bova nikoli pozabila. Z Japonske se vračava bogatejša za neprecenljive izkušnje, nova poznanstva in občutek, da so lepota, čistoča, prijaznost, delavnost, pripadnost podjetju in redoljubnost tiste vrednote, ki bi jih bilo vredno še bolj negovati tudi doma.
Skupaj smo močnejši.
PS: v bistvu – najboljši.
S spoštovanjem in hvaležnostjo,
Silvana in Miran







